Hej från Susannes Tavlor!

Detta är startsidan.

index.php

”Färgkänslighet”

Vinodling Sydafrika

I Stellenbosch vindistrikt i western Cape

Nu är vi i april redan och målandet är ordentligt igång. Vad vill jag måla, är ständigt i mina tankar. Ofta är det slumpen som avgör vad som blir motivet den dagen. Jag kanske ser en bild nånstans, ser nåt intressant som jag fotar, kanske en form, ett träd eller vatten. Och till kontraster dras min blick, till en skugga, till ljus.

Målandet har gjort mig ”färgkänslig”. För mig innebär det att jag ser mycket mer valörer och kulörer idag. Undrar om jag såg allt i svart/vitt tidigare? Såklart inte, men det var nog blå himmel och gul sol och inget mer med det. Nu kan jag bli stående och fundera över vad jag ser för färger och det hjälper mig senare i målandet. Men det här kräver träning, mycket träning…

Jag berättade i tidigare inlägg att jag skulle genomföra 2 kurser i vår och det är gjort. Den digitala handlade om Ljus och var mycket givande. Att kunna måla när solens strålar tar sig över bergskammen var utmaningen och det blev riktigt bra. Tack #ninalaestander.se för detta!
I kurs 2 målade vi stadsmotiv, New York. Fyra tavlor färdiga att hänga på 2 dagar. Här var det hårdkörning och mycket roligt och lärorikt. Tack #daliboreminefendic för ditt tålamod och din inspiration.

Har ställt ut 2 gånger hittills i år och fortsätter med en utställning i Kungsbacka igen. Det blir i juni. Den 7 juni 12.00-15.00 är det vernissage på Konstsalongen.
Alla är förstås hjärtligt välkomna!

 

God fortsättning önskar jag dig!

Träd vid ett brant stup. Semianstrakt

Dagarna rusar iväg och snart är februari här. Det börjar bli lite längre dagar och efter att vi fått massor av snö, så tinar det nu istället. Lite tidigt med vår kanske?

Jag trodde att jag skulle kunna sätta igång och måla direkt vid hemkomsten från Sydafrika, med all inspiration i bagaget. Men nej, jag var och är nog egentligen fortfarande kvar där nere. Just nu är det regnperiod i Krugerparken med stora översvämningar, mer regn än vanligt.

Nytt år och nya planer förstås… En digital och en fysisk kurs är inplanerade i februari och mars. Den ena med fokus på vintermotiv och den andra på stadsmotiv. En utställning på Creative Dreams Galleri i Göteborg med temat Ljus, har vernissage den 27 februari 18.00-21.00. Under april månad kommer jag också att hänga några tavlor på Möllans Café i Mölndal. Det ska bli kul och jag ser fram emot en spännande vår.

Sen finns det lite fler idéer men dem får jag återkomma till. Den som väntar på nåt gott .., 😂.

Semester slut

Giraff

Sitter nu på Istanbuls flygplats och väntar på Göteborgsplanet som tar oss hem. Vi har varit 13 dagar i Sydafrika, ett fantastiskt land. Jag hade inget material för målande med mig, men har massor av foton att använda som inspiration.

Vad är det då som sitter på näthinnan? Alla dessa döda TRÄD med nakna grenar, älskar dem. Orsaker är elefanterna som bla gör stigar i naturen och flyttar på dem, för att öka framkomligheten. BERGEN och låglandets färgkontraster, de blir nåt att försöka återskapa. Och naturligtvis den dramatiska KUSTEN med klippstup rakt ner i Indiska Oceanen eller Atlanten. Kanske måla nåt DJUR vilken utmaning för mig!

Innan jag åkte blev det ett gäng julmotiv eller julkort. Det är kul och omväxlande. Missade ju första advent där hemma, men jag hinner ikapp…

Debriefing

Halloween

Nu är utställningen slut för denna gång. Så roligt jag har haft, så många härliga samtal med målarkompisar och framförallt besökare. Det ger mersmak. Tack till er alla!

Nu måste jag debriefas och det gör jag bäst genom mina målningar. Packa upp, byta ut och hänga upp nytt är bra grejer. Att sen också ta sig tid att reflektera tycker jag är viktigt.

Och måla vidare förstås. Nu är det vecka 44, Halloweenveckan. Det blir nog temat den här veckan med pumpor och lite skräck rent av. Jag fick också med mig 3 koppar hemgjord färg, de ska testas. Tack till Liliane!

Önskar alla en spännande Halloween!

 

Utställning pågår hela oktober

Ja, nu är vi igång! Vernissagen blev en riktig happening med alla konstnärer på plats och alla gäster som kom. Tack till er alla! Finns det nåt roligare än att prata om sin konst och trött men lycklig fick det bli ett glas bubbel vid hemkomsten.
Utställningen är på plats hela oktober och jag är framförallt där den sista helgen, men kommer troligen att kvista ner en stund även övriga helger. Så återigen, hjärtligt välkomna.

Tavelvägg